Sekrety cienia

9 września, 2012 w kategoriach: Grafika 2D, Adobe Photoshop, Inne

4,178 0
Dane:
  • Czas pracy: 10min
  • Poziom: Podstawowy
Opis:

Podstawy odnośnie cienia w Opcjach mieszania/Blending Option na przykładzie ustawień w Photoshop.

Pokaż/Ukryj wszystko

Światło to fala elektromagnetyczna, która podróżuje po liniach prostych. Kiedy obiekt przecina ścieżkę światła to owe światło odbija się od niego. Odbite światło postrzegane jest przez nasze oczy co sprawia złudzenie świecenia danego obiektu. Więc co teraz stanie się z obszarem, który znajduje się za obiektem? Na obszary te nie padnie żadna ścieżka światła, tak więc teraz te obszary zostaną zaciemnione, właściwie to czarne. Nieobecność kolorów jest postrzegana przez nasze oczy jako czerń. Ten czarny obszar, który nie odbiera światła z powodu niedrożności przez obiekt jest nazywamy cieniem.

Alt 0120


Wydawnictwo Strefa Kursów

Generalnie cienie posiadają ostre krawędzie, jeżeli źródłem światła jest na przykład żarówka. Te regiony, na których znajdują się ostre krawędzie cienia nazywane są regionami „umbra”. Jednak jeżeli źródło światła będzie liniowe, jak świetlówka czy jakieś inne światło z takich lamp płaskich kwadratowych, to cień już będzie wyglądał trochę inaczej, obiekt będzie wyglądał bardziej na „oblewany”. Ostre krawędzie cienia przy tych źródłach światła przechodzą stopniowo w lekko rozmyte cienie, które z kolei powoli przechodzą w region, do którego dochodzi już światło. Ten zamazujący się region cienia nazywany jest „penumbra”.

Alt 0221

Krycie kontroluję przejrzystość cienia. Pośrednio sprawia to, że możemy ustawić jaśniejszy cień bądź ciemniejszy.

Kąt jest kątem sterowania kierunkiem światła. Kąt ten często mylnie określany jest jako kąt padania cienia. Przez to często użytkownicy zastanawiają się czemu cień nie jest w tym kierunku w jakim go ustawili. W tym kącie kontroli sterowania światłem masz do wyboru opcję „Użycia świateł globalnych”, które można zaznaczyć lub odznaczyć. Po zaznaczeniu tej opcji uzyskujemy tylko jedno uniwersalne źródło światła dla wszystkich stylów warstw we wszystkich warstwach. Więc jeżeli zmienisz teraz kąt sterowania kierunkiem światła, to zmieni się on dla wszystkich warstw. Jeżeli odznaczysz tą opcję, to analogicznie będzie to ustawienie dla jednego stylu warstwy dla jednej warstwy.

Dystans czyli odległość, kontroluje odległość między przedmiotem a ekranem. Oznacza to, że jeżeli zwiększy się odległość to zwiększy się różnica między obiektem a warstwą, która otrzyma cień.

Rozpiętość kontroluje ilość regionu Umbra. Jeżeli zwiększymy rozpiętość to zauważymy ciemniejszy obszar cienia, który się „wpycha” do regionu penumbra.

Rozmiar jest to całkowita kontrola wielkości cienia przez regulację regionu penumbra. Jeżeli zwiększymy rozmiar regionu penumbra, to zwiększy się cały rozmiar cienia, jednak nie region umbra cienia. Jeżeli chcesz aby zwiększył się region umbra cienia, to musisz skorzystać z opcji rozprzestrzeniania się, którą opisaliśmy wyżej.

Jeżeli chodzi o kontury, to poświęcimy temu osobny artykuł.

Podziękowania dla strony http://tutsfriend.com za udostępnienie tutoriala.

Pokaż/Ukryj wszystko

Tutorial się podobał? Podziel się z innymi:

Dodaj komentarz