Android -jak zacząć? Lekcja 1

20 sierpnia, 2013 w kategoriach: Systemy Operacyjne, Android

thumb
38,494 0
Dane:
  • Czas pracy: 10min
  • Poziom: Podstawowy
Opis:

Dowiemy się podstawowych rzeczy na temat pisania aplikacji na platformę Android. Dziękujemy stronie http://www.script-tutorials.com za udostępnienie tutoriala.

Pokaż/Ukryj wszystko

Każdy z nas myślał kiedyś o napisaniu własnej aplikacji na urządzenia mobilne. Jest to spowodowane tym, że urządzenia mobilne/przenośne stają się coraz bardziej popularne i łatwo dostępne. Dziś rzadko można spotkać kogoś kto nie posiada komórki. Rynek aplikacji mobilnych na urządzenia mobilne rośnie cały czas. Można powiedzieć, że jest on podzielony na dwie strefy – aplikacje na androida i aplikacje na iphone. Od czego więc zacząć? To pytanie nurtuje nas wszystkich. Tak naprawdę nie jest to takie trudne jak się wydaję. Dziś pokaże Wam podstawy tworzenia aplikacji na Androida.

Zanim zaczniemy, podsumujmy wszystkie kroki, jakie trzeba podjąć, aby przygotować się do działania:

  1. Zainstaluj JDK (Java Development Kit). Wybierz jego najnowszą wersję, która jest odpowiednia dla Twojego systemu operacyjnego.

  2. Ściągnij i wypakuj aplikację Android SDK (Eclipse + wtyczka ADT). Pobierz ten duży plik (waży trochę więcej niż 400MB) i wypakuj w jakies odpowiednie miejsce na Twoim komputerze (na przyklad c:dev folder). Unikaj bardzo długich nazw folderów (takich jak ‘adt-bundle-windows-x86_64-20130219′). Zamiast tego polecam zmienić nazwę folderu na coś krótszego: ‘adt-bundle-windows’.

  3. Teraz możesz uruchomić C:devadt-bundle-windowseclipseeclipse.exe
    Eclipse IDE jest głównym programem z którym będziemy pracować. Jeśli kiedykolwiek pracowałeś w MS Visual Studio (np. C# czy ASP.Net) zauważysz, że interfejs jest bardzo podobny. Po lewej stronie widzimy exploratora projektu, po prawej – coś w rodzaju exploratora aktywnych obiektów (elementy UI, zasoby, itp.) Po środku znajduje się obszar główny, gdzie możemy komponować przeróżne elementy UI czy pisać kody. Na dole widzimy konsole.

Alt undefined

Kurs Android - tworzenie aplikacji


Wydawnictwo Strefa Kursów

Kliknij ‘File -> New -> Android Application Project’. Teraz musimy wypełnić kilka pól: Application name (nazwa aplikacji), Project name (nazwa projektu) i Package name (nazwa spakowanego pliku). Możesz wpisać my_first_app (moja_pierwsza_aplikacja) we wszystkie trzy pola. Nie musimy nic więcej zaznaczać na pierwszym ekranie. Klikamy ‘next’.

Gdy wyswietli się następny ekran kreatora, upewnij się, że wszystko jest w porządku, a następnie kliknij ‘next’.
W następnym kroku możemy dostosować ikonę naszej aplikacji, jeśli jednak nie masz potrzeby tego robić, kliknij ‘next’.

Następnie program zapyta nas jaki wariant czynności (Activity) chcemy stworzyć (powinniśmy wybrać jeden z wariantów – wybierzmy zatem pierwszy – Blank Activity). Klikamy ‘Finish’.

Właśnie przygotowaliśmy nasza pusta aplikacje!

Teraz rozejrzyj się. Musisz zrozumieć kilka podstawowych rzeczy na temat programu Eclipse.

  1. Zupełnie po lewej widzimy ‘Package Explorer’. Reprezentuje on strukturę Twojego projektu. Możesz tutaj znaleźć następujące foldery:
  • ‘src’ – dla plików źródłowych Twojego projektu (pliki java)
  • ‘bin’ – pliki binarne (ich zazwyczaj nie trzeba ruszać)
  • ‘res/drawable-xxx’ – kilka podobnych folderów. Wszystkie z nich zawierają obrazy.
  • ‘res/layout’ – pliki interfejsu (layout) (pliki xml)
  • ‘res/menu’ – dla menu plików kontekstowych (pliki xml)
  • ‘res/values’ – różne inne pliki (zdefiniowane zasoby pliki xml). Domyślnie są tylko trzy pliki bazowe: dimens.xml, strings.xml i styles.xml
  1. Otwórz teraz layout głównej strony (res/layout/activity_main.xml) podwójnym kliknięciem. Otworzy sie on w trybie layout.

Alt undefined

Zwróć uwagę na panel ‘Palette’. To bardzo użyteczny panel, zawiera wiele elementow UI (np. etykiety, przyciski, checkboxy, obrazy, itp.) Wszystkie te elementy są posortowane kategoriami. Jeśli chcesz umieścić jakikolwiek element w Twojej aplikacji, możesz łatwo go przeciągnąć i upuścić. To naprawdę proste.

  1. Właściwości obiektu.

Po prawej widzimy panel właściwości. Wybierz dowolny element w layoucie (np. przycisk albo text edit element) – będziesz miał możliwość dostosować jego styl korzystając z panelu ‘Properties’.
Nadszedł czas na uruchomienie aplikacji. Najlepszym na to sposobem jest użycie prawdziwego urządzenia, gdyż dzięki temu zobaczysz, jak program będzie działał w rzeczywistości. Oto co musisz zrobić:

  1. Do konfiguracji telefonu wystarczy kabel USB. Podłącz swój telefon do komputera przez kabel USB. Wszystkie potrzebne napędy zainstalują się automatycznie.
  2. Uruchom tryb ‘usb debugging’ na Twoim telefonie.
  3. Teraz powróćmy do Eclipse, kliknij przycisk ‘Run’ (na pasku zadań) lub ‘Run -> Run in Menu’ (Ctrl+F11)

Alt undefined

Upewnij się, że Twój telefon jest widoczny na tym ekranie i ma status ‘online’. Następnie kliknij ‘OK’. Twoja aplikacja zostanie zainstalowana na twoim telefonie.

Myślę, że teraz będziesz chciał nadać swojemu projektowi interaktywności. Aby ukonczyć naszą pierwszą lekcję, pokażę Ci, jak możesz dodać proste zdarzenie (simple event) – OnClick. Aby to zademonstrować, dodajmy dwie proste kontrolki do naszego layoutu (activity_main.xml): proste pole edycji tekstu (Text Fields – pierwsze) i przycisk (Form Widgets – button). Dodajmy obsługę ‘onclick’ dla naszego przycisku. Najpierw wybierz przycisk i wybierz właściwości tego obiektu. Zjedź niemal na sam koniec okna ‘właściwości’ – zobaczysz tam właściwość ‘On Click’. Kliknij raz na pole wartości i wpisz pożądaną nazwę funkcji, np. ‘myButton_Click’. Teraz musisz zaipmplementowac tą funkcję.

Otwórz plik ‘MainActivity.java’ (znajduje sie w folderze ‘src’). Ten plik java będzie otwarty jako zwykly kod, w którym możemy coś napisać. Domyślnie widzimy coś takiego:

package com.example.my_first_app;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;

public class MainActivity extends Activity {

@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
return true;
}

}

Nawet jeśli nie rozumiesz javy, możesz łatwo zauważyć, że jest to klasa z dwiema funkcjami: onCreate oraz onCreateOptionsMenu. Pierwsza będzie wykonana w pierwszym procesie wykonawczym, druga zaś jest powiązana z menu kontekstowym. Zwróć uwagę na metodę ‘OnCreate’. Możemy tu także zobaczyć, że podstawowa metoda została przywołana. Widzimy także funkcję ‘setContentView’. Ta funkcja służy ustawieniu obecnego layoutu (content view) naszej aplikacji. Pamiętasz główny plik layout, który edytowaliśmy – activity_main.xml? Tutaj został użyty ten sam layout. Teraz możesz dodać swoją pierwszą własną funkcję, którą możesz umieścić od razu po funkcji ‘onCreateOptionsMenu’. :

package com.example.my_first_app;

import android.app.Activity;
import android.os.Bundle;
import android.view.Menu;

public class MainActivity extends Activity {

@Override
protected void onCreate(Bundle savedInstanceState) {
super.onCreate(savedInstanceState);
setContentView(R.layout.activity_main);
}

@Override
public boolean onCreateOptionsMenu(Menu menu) {
// Inflate the menu; this adds items to the action bar if it is present.
getMenuInflater().inflate(R.menu.main, menu);
return true;
}

public void myButton_Click(View v){
EditText edtext = (EditText) findViewById(R.id.editText1);
if(edtext!=null) {
edtext.setText("my onclick event");
}
}

}

Głównym zamysłem naszej funkcji jest wybranie naszego elementu EditText, który dodaliśmy do layoutu i dodanie dowolnego tekstu do tego elementu.

Zanim go uruchomisz na swoim telefonie, zauważ, że Eclipse podkreślił kilka słów w naszym kodzie i zaznaczył je jako błędy. To przez to, że kilka nazw (View i EditText) jest niewidocznych. Możesz najechać kursorem na błąd i Eclipse poda Ci jego możliwe rozwiązania. Zobaczysz też, że pierwsze rozwiązanie (solution) służy do importu brakujących klas. Możesz kliknąć na rozwiązanie tego błędu poprzez import klas, lub wcisnąć Ctrl+Shift+O i wszystkie brakujące biblioteki będą zaimportowane.

Właśnie ukończyliśmy pierwszą lekcje o rozwoju Androida dla początkujących. Mam nadzieję że Wam się podobała i była dla was użyteczna. Powodzenia!

Dziękuję stronie http://www.script-tutorials.com/ za udostępnienie tutorialu.
Link do źródła: http://www.script-tutorials.com/android-development-your-first-steps/

Pokaż/Ukryj wszystko

Tutorial się podobał? Podziel się z innymi:

Dodaj komentarz